20年前中山は宣伝用のリーフレットを独自に作成した。リーフレットは1000~2000万円、3000~4000万円、5000万~1億円、店舗&マンション用と値段・分野別に4タイプあり、彼のこれまでの竣工作品がそれぞれ紹介されている。
「こうしたリーフレットをつくったのは、"建築家は高額な住宅だけをやっているわけじゃない"ということを情報として伝えたかったから。もちろん低予算だからプランもチープというわけではありません。金額の差は広さや構造的な違いや設備に関係します。でも『空間の質』はすべて同じです。」
中山がもっとも重視するのはクライアントの要望。その一つひとつをいかに統合し住宅へと変換していくか。立地条件やクライアントのライフスタイルと照らし合わせながらプランを練り、図面に落としていく。納得してもらえなければ何度でも書き直す。この時点で彼の頭に予算への配慮はない。5000万円の予算でも、できあがったプランは8000万円かもしれない。中山の場合、予算の調整はそこからスタートする。その方法はプランを形づくる要素を一つひとつ見直し、最終的にどうしても削れないものだけを残して再構築する。当初のプランを最大限に生かすことが条件だからその苦労は計り知れない。
「建築家の役割は単に予算に応じてプランを練ることではなく、その人が描く家づくりへの夢を設計という手段を通じて叶えること。」
本来「家は買うものではなくつくるもの」であった。それがハウスメーカーの台頭により、「家は買うもの」との認識が人びとの間に定着するに至った。そうした傾向は、家そのもののあり方を否定することにもつながっていく。暮らしがあって家をつくるのが本来の姿であって、既製の空間に暮らしをあわせるのは本末転倒である。家づくりを真剣に考えるなら、自分にとって家とは何かを自問するところから始める必要があるのかもしれない。
運良く中山眞琴と家をつくることができた人は、家とはどうあるべきかを日々の暮らしの中で実感できる、とても幸福な人びとである。
20 years ago, Mr. Nakayama himself produced an advertising brochure. That leaflet gave insight into his past works in various categories, i.e. shops or condominium buildings. It also listed each budget: 10,000,000JPY- 30,000,0000JPY, 30,000,000JPY-40,000,000JPY, 50,000,000JPY-100,000,000JPY.
“My objective for producing the brochure was to inform people that architects do not only design luxury houses,” Mr. Nakayama explains. “Also, the budget difference does not diminish the quality of the product. What it does is change the scale and construction style of the building.”
What is of primary importance to Mr. Nakayama are the wishes and needs of the client. They are his top priority. It is crucial to incorporate them into the plan. He takes into consideration the location and client’s lifestyle, among other factors, to develop a plan and design the house. If the client is not satisfied with the initial proposal, he will make the necessary changes until every requirement is met.
At this point he is not concerned about the client’s budget. Let’s suppose the budget is 50,000,000JPY but the final plan including the requested changes amount to 80,000,000 JPY, Mr. Nakayama will adjust the design to match the available funds, always taking into account the client’s needs. During consultations each request is reviewed and evaluated according to its importance. Unnecessary items are removed. The plan is then redesigned with the objective of matching the original one as much as possible, according to the available budget. Can you imagine how difficult this tends to be?
The architect’s role is not only designing a plan that is compatible with the client’s financial resources, but also producing a house of the client’s dreams, making the dream house come true through his vision, creativity and professional skills.
In the past, a house was not a thing to buy, but rather a thing to build. However, with the appearance of housing companies, people came to believe that a house was just another thing to buy, something you go shopping for, “house shopping” so to speak. This means buying the house first and then trying to adapt the lifestyle to the house, rather than having the house reflect the person’s lifestyle. It is like putting the cart before the horse. If you are seriously considering having your own house, you may need to start by asking yourself “What house is for me?” People who build houses through Mr. Makoto Nakayama are very lucky because they realize the part the house should play in their daily lives.
仕事内容 | 建築物の設計デザインおよび設計監理 |
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求める人材 | 中山眞琴から建築を学びたい、強い志を持った方をお待ちしています。 大卒・短大・高専・専門学校卒業者は建築系学科専攻者 高卒者は業務経験者 ★業務経験者優遇 |
歓迎スキル |
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雇用形態 | 正社員 |
勤務地 | 札幌市中央区円山西町1丁目5の1 ナカヤマビル2F |
給与 | 月額143,000円~450,000円 |
昇給・賞与・他 | 昇給 : 年1回 賞与 : 年2回 決算手当 : 会社業績により支給 ※勤務年数、能力による |
諸手当 | 交通費所定支給 |
休日・休暇 | 〈年間休日数 120日〉
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福利厚生 |
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